Postat de: Griska | Februarie 21, 2010

Gheare şi musteţe lungi…

Dacă încă n-aţi ghicit de unde vine numele blogului meu, aveţi ocazia să aflaţi acum:

.

Balada motanului

de Nichita Stănescu

Motan m-as fi dorit sã fiu

cu coada-n sus, cu blana-n dungi,

cu gheare şi musteţe lungi,

c-un ochi verzui şi-un ochi căprui.

.

La ora când târâş-grăpiş

zăpada nopţii se adunã

eu, cocoţat pe-acoperiş,

sã urlu a pustiu la lunã.

.

Şi-atuncea, şapte gospodine

sã dea cu bolovani în mine

şi sã mă-njure surd, de Domnul,

cã le-am stricat, urlând, tot somnul.

.

De sus, din vârful săptămânii,

sã le rânjesc urlat, scârbos:

iubesc doar locul nu stăpânii,

precum fac câinii pentr-un os.

.

Şi iarăşi şapte gospodine

să dea cu bolovani în mine,

iar eu să urlu, urlu-ntruna

atât cât n-o apune luna.

.

Motan m-as fi dorit sã fiu

cu coada-n sus, cu blana-n dungi,

cu gheare si musteţe lungi

c-un ochi verzui şi-un ochi căprui.

.

Când zorii ziua o deznoadă

să mă tot duc, să mă tot duc

şi tinicheaua prinsã-n coadã

s-o zdrăngănesc pe străzi, năuc.

.

Jegos si obosit, apoi,

cu maţele în liturghie,

sã mă adun, să mă-ncovoi

prin albiturile-n frânghie.

.

Ca-n faţa unui şobolan

spinarea sã mi-o fac colan

să scuip, să scuip şi-n urmă iar

hai-hui sã plec pe străzi, hoinar.

.

Pisicile de prin vecini

sã le gonesc pe la pricini,

sã-mi fete fiecare-un pui

c-un ochi verzui şi-un ochi căprui.

.

Iar când o fi uitat sã mor,

la cârciuma din mahala

sorbitã-n calea pumnilor

poşirca acrã viu sã stea.

.

„Hei… viatã, viatã… ieşi din cort

hai, pune-mi-te iar pe danţ…

te uitã… zace colo-n şanţ

motanul mort, motanul mort…”

11 August 1955

.

Dar trebuie să vă spun că sfârşitul poeziei mă întristează, fiindcă mă duce cu gândul la Codiţă, motanul de la ţară care îmi semăna leit şi despre care v-am mai povestit, aici. Sărmanul Cocdiţă a dispărut fără urmă de vreo două săptămâni… Tataia bipedul spune că poate e bine sănătos, că e posibil să-l fi furat vecinul de alături, care e cioban şi care zicea că ar avea nevoie de o pisică la stână, fiindcă pe-acolo sunt şoareci şi şobolani… Măcar de-ar fi aşa…

Motanul Codiţă


Responses

  1. wow, ce fain… şi trist… NICHITA
    de când cu Cella e poetul meu de suflet:)
    ea are toate cărţile, le-am traversat alaltăieri, am şi poze şi ştiu şi versuri
    te salut
    nu pot crede că omiţii fură pisici:(
    nu putea să ceară?, nu putea pune capcane pentru şobolani şi şoareci, ori lipici d-ăla de care pun omiţele mele?
    miaaauuu şi vai vai vai:(

    Apreciază

    • Mamaia şi tataia sunt vecini cu nişte omiţi răi… Le sunt rude, dar tot răi sunt… Foarte răi… Nu ţin pisici, dar prind pisicile bunicilor mei şi le închid câte o zi prin diverse locuri unde au ei şoareci. Şi le bat dacă le prind la furat (dar ei, omiţii, sunt de vină, fiindcă îşi lasă proviziile acolo unde pot ajunge pisicile cu uşurinţă). Le bat rău, acum câţiva ani un motan s-a întors acasă cu un ochi scos😦
      Dacă ciobanul l-ar fi cerut pe Codiţă, probabil că bunicii nu l-ar fi dat, le era drag, era foarte blând şi lipicios… Însă, oricum, povestea asta cu furtul nu e decât o bănuială…

      Apreciază

  2. Foarte frumoasa poezia…si trista cum zici tu🙂
    Saracul Codita…eu cred ca o sa revina…indiferent unde e dus se va intoarce…ca doar e motan descurcaret🙂

    Apreciază

    • Sper cel puţin să fie teafăr, fiindcă e un motan tânăr, n-a împlinit nici măcar doi ani. Măcar să fie bine sănătos, la stână sau în altă parte…

      Apreciază

  3. […] îşi spune ea pe blog, o fi putând să dezlege misterul dispariţiei unor pisici? Mă gândesc la Codiţă, răpit sau ucis, şi la Tigruţa şi Mitza, după toate aparenţele fugite de […]

    Apreciază


Lasă un răspuns

Categorii

